WORKSHOP A INCOMINGOVÁ MISE MPO ČR PŘI VELETRHU KABO 2012
Mezinárodní veletrh obuvi a koženého zboží (KABO) je nejvýznamnější akcí pro kožedělný a obuvnický průmysl v České republice (ČR). Veletrhy STYL a KABO probíhají 2x ročně v nejmodernějších halách brněnského výstaviště jako největší B2B prezentace módního průmyslu a srpnový jubilejní 40-tý ročník veletrhu KABO 2012 byl jednoznačně nejvýznamnější kontraktační akcí pro sezónu podzim a zima 2012/2013 na českém a slovenském trhu.
Významné jsou také doprovodné akce a aktivity, které při veletrhu KABO probíhají, jako např. přehlídky, odborné semináře, tiskové konference, návštěvy podnikatelských delegací, setkání partnerů, asociací apod. Zároveň je zde i příležitostí k výměně zkušeností mezi našimi a zahraničními podnikateli.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem je pro podnikatele z kožedělné a obuvnické výroby velice důležité se této prestižní akce zúčastnit, a to nejen proto, aby měli kontakt na tuzemské odběratele, ale mohou zde získat i významné kontakty na zahraniční odběratele a posílit tak svou exportní výkonnost. Z tohoto důvodu bylo Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky (MPO ČR) rozhodnuto pro malé a střední podnikatele v obuvnické a kožedělné výrobě, kteří se většinou z finančních důvodů nemohou účastnit zahraničních veletrhů, zorganizovat na veletrhu KABO v termínu 19.-21.8.2012 workshop a incomingovou misi. Realizací obou akcí byla na základě výběrového řízení pověřena Česká obuvnická a kožedělná asociace se sídlem ve Zlíně.
Připravený projekt workshopu a incomingové mise se zaměříl na význam testování, zkoušení a certifikace obuvi v rámci zemí Evropské unie (EU). Jak se stále více ukazuje, je nezbytné pro úspěch na náročných zahraničních trzích, aby obuv měla požadované parametry kvality a hygienické nezávadnosti, které mj. garantují také značky kvality. České firmy mnohdy tento proces podceňují a v řadě případů se tak připravují o vyšší efekt za přidanou hodnotu. Stejně je tomu v případě obchodních firem, které dovážejí na náš trh zboží z různých evropských a mimoevropských teritorií. Díky neznalosti platných norem týkajících se značení a požadavků na obuv v ČR i v zemích EU se často dostávají do problémů s reklamacemi, zdravotní a jinou závadností obuvi či kožené galanterie. Součástí workshopu bylo i seznámení s nákupním chováním zákazníků v zahraničí zaměřeného zejména na obuv, na značky kvality a jejich vliv na uplatnění na trhu.
Cílem projektu byla zejména profesionalizace českých exportérů z oblasti obuvnické výroby a jejich podpora. Poznatky a zkušenosti získané na veletrhu Kabo mohou potom dále využívat ve své obchodní praxi, zejména pak při hledání nových zákazníků a při seznámení zahraničních obchodníků se svým výrobním programem. Na veletrhu Kabo byly prezentovány rovněž módní trendy v materiálech a v barevnosti pro obuvnický průmysl na sezónu jaro-léto 2013, což pak mohou výrobci využít při tvorbě vlastních kolekcí. Incomingová mise pak měla za úkol podpořit exportní možnosti malých a středních podniků z obuvnické výroby a již na veletrhu v ČR jim zajistit kontakty na zahraniční odběratele.
V rámci veletrhu Kabo proběhl workshop formou odborného doprovodného semináře. Tento seminář byl realizovaný dne 20.8.2012 v přednáškovém sále P1 a byl zaměřený na problematiku testování, zkoušení a certifikace obuvi v rámci zemí EU a na značky kvality. Po skončení semináře s názvem „VYUŽÍVÁNÍ TESTOVÁNÍ, ZKOUŠENÍ A CERTIFIKACE OBUVI A ZNAČEK KVALITY V ZEMÍCH EU“ následovala řízená diskuze mezi přednášejícími a účastníky semináře, tj. výrobci obuvi a kožené galanterie, obchodníky s uvedenými sortimenty a dalšími odborníky. Velký zájem byl zejména o poznatky z polské zkušebny CELAPO, které zde mj. prezentovala mj. své poznatky a zkušenosti z oblasti měření pro výrobce ortopedické obuvi a vložek. Znalosti ze semináře mohou rovněž podpořit tvorbu kolekcí firem dle jednotlivých sezón, a tím i jejich lepší uplatnění nejen na českém trhu, ale zejména na trzích zahraničních.
Incomingová mise probíhala na stánku ČOKA v pavilonu F po celou dobu konání veletrhu, tj. 19.8.-21.8.2012. Zde byly zřízeny prostory pro jednání zahraničních nákupčích s firmami vystavujícími na veletrhu Kabo. Bylo zajištěno také tlumočení, technické zázemí, hosteska a občerstvení. Incomingová mise měla jednoznačně podpořit vývoz českých firem do zahraničí a napomoci prezentaci českých firem. Teritoria, o které projevily firmy zájem a ze kterých byly společně s a.s. Veletrhy Brno zváni nákupčí (obchodní řetězce, velkoobchody, maloobchody, hospodářské komory), jsou následující: Německo, Rakousko, Slovensko, Slovinsko, pobaltské republiky (Litva, Lotyšsko, Estonsko) a Rusko. Synergické dopady workshopu a incomingové mise by se měly následně projevit ve zvýšení efektivity vývozu českých exportérů.
Tiskovou zprávu připravil:
PhDr. Vlasta Mayerová
Česká obuvnická a kožená asociace
Zlín, 9.8.2012